Monday, August 15, 2011

1st Half Ramadhan - 2011





Alhamdulillah, 01 Ogos yang lalu, kita telah diizinkan Allah untuk bertemu dengan bulan Ramadhan... Bulan yang sepatutnya dinanti-nantikan oleh seluruh umat Islam. Selepas 11 bulan menjalani kehidupan... tibalah waktu utk kita bersihkan semula diri kita dgn memperbanyakkan ibadah di bulan yang mulia ini. 3 Fasa yang sepatutnya tidak dipersia-siakan oleh kita semua dlm bulan ini, Fasa pengampunan, Fasa kerahmatan dan Fasa pembebasan dari azab api neraka... Pejam celik... hari ini dah masuk hari ke-15 Ramadhan... Sungguh pantas masa berlalu... sekaligus memberi petanda yang kita semakin hampir dengan hari penghabisan...


.

Diawal Ramadhan yang lalu, kami sempat pulang ke Tepen bagi meraikannya. Jumaat, 5hb Ogos 2011... kami bergerak 30 minit lebih awal pulang dari pejabat kerana nak kejarkan waktu berbuka di Tepen. Alhamdulillah, hampir jam 7.00 malam, kami selamat sampai di kediaman mertua aku di Kg. Boyan. Cadangnya nak keluar makan lepas Solat Maghrib... tup..tup... Ana punye biras bawa mi goreng & kuih muih sbg juadah utk buka puasa bersama... Langsung tak jadi keluar malam tu...


.

Keesokan paginya... selepas selesai Solat Subuh & mendengar Tazkirah di Masjid Kg. Boyan, aku terus ke Gujapa Car Wash utk mandikan keretaku yang dah kelabu asap akibat pencemaran udara kota metropolitan... Selesai di Gujapa... sambung polish dkt kediaman ibubapaku di Tmn Kota Jaya... Dkt sana.. apa lagi... layan si D'boy le.. Bila Pak Ngah dia buka boot kereta... dia stanby tunggu hadiah... sekali.. Pak Ngah lupa nak bawa balik daa.. Nanti balik Raya Pak Ngah kasi double... Kepulangan kali ini.. tak sempat nak jumpa Dina sbb dia dimasukkan ke hospital... tekaknye bengkak.. tak lalu makan.... sudahnye... sakit perut & muntah-muntah... Nak pergi melawat... hospital tak benarkan pulak... kena tunggu raya jugak le...




.

Dari Kota Jaya... aku kembali ke Kg. Boyan... Nak pergi shopping2 dkt Giant... Semasa di Giant... sekali lagi berjumpa dgn Meor SK Simpang... Mana tak jumpe... mmg dia yg standby dkt pintu masuk Giant tu.. Kalau kome nak jumpa dia... kome pergi le Giant Tepen ye... Semasa di sana... Ali & Amy turut serta bersama kami.. Apa lagi... jadi bahan le... asal jumpa makanan yg lazat2... aku pasti akan usik si Ali yang tengah struggle menahan lapar dan dahaga.. hahahahha...


.
Malam tu, kami buka puasa di kediaman ibubapa aku... turut serta malam tu.. D'boy... Al-maklumlah... parent dia busy dkt hospital... so, dia kenale lepak dkt umah Opahnye... Dia punye sibuk makan... macamlah dia tu puasa...


.

Keadaan cuaca Tepen yang panas akibat dah beberapa hari tak menerima hujan memaksa aku Solat Tarawih di rumah aje... sbbnye... bagi mereka yang pernah Solat di Masjid baru Simpang... kome mesti tahu bertapa bahangnye... keadaan cuaca sebegitu pastinya boleh mengakibatkan kita berpeluh hingga ke kaki... Aku pun tak tahu kenapa Jawatankuasa Masjid tak nak pasangkan air cond? Mlm tu... aku lepak dkt rumah Opah.. ramai saudara mara turut hadir bagi meraikan bulan puasa bersama Opah malam tu... turut hadir ialah Adin dan Anis yang pulang ke Tepen pada hari yang sama dgn aku...


.

Selesai di rumah Opah.. sambung lepak di rumah parent aku... Adin pun turut hadir sbb nak pass bag aku yang tertinggal di rumah Opah... lama juga sambung lepak... makan 1 jam lebih jugak le.. Bukan selalu dapat lepak2 macam ni..





.

Keesokan paginya, Ahad 7hb Ogos 2011... kami kembali ke Kg. Boyan... Wife aku sibuk dgn persiapan majlis makan besar (berbuka puasa) yg akan berlangsung malam tu... Sebelah petangnye, sempat menjeguk Opah sekali lagi sebelum kembali ke Kg Boyan utk majlis berbuka puasa... Alhamdulillah, semua adik beradik wife aku dapat meluangkan masa bersama bagi menjayakan majlis berkenaan. Selesai berbuka, kami ke dewan solat tingkat atas utk tunaikan Solat Maghrib secara berjemaah bersama keluarga. Selesai aje aku tunaikan Tarawih malam tu... kami pun bersiap-siap nak berangkat pulang... Dlm perjalanan, sempat ke rumah Opah utk bertemu dgn Opah dan parent aku di sana... Hajat nak bertemu Dina tak kesampaian sbb dia dah dibawa pulang sbb keletihan (baru keluar dari ward).













.

Malam tu, kami tiba lebih kurang jam 3.30 pagi... selain drp sbb kesesakan kecil yg berlaku di Highway, kelewatan juga disebabkan kami berhenti tidor di hentian Tapah... mengantuk gile... Apa2 pun.. Alhamdulillah kami selamat sampai...


.

Minggu seterusnya, Sabtu, 13hb Ogos 2011... Petang tu aku banyak habiskan masa di kediaman Aunty aku di Damansara... dah 2 tahun aku tak jejak rumah ni... sbb dah 2 tahun aunty aku tinggal di rumah cousin aku di Seri Hartamas... Selepas cousin aku kembali bertugas di luar negara awal minggu lalu... kini, bermulalah kembali episod kehidupan kami di sini... Petang tu.. sungguh meriah apabila cousin aku, Kak Ani bersama kesemua anaknya dan menantu barunya bersama-sama meluangkan masa berbuka puasa di Damansara sekali gus mengimbau kembali saat bahagia kami di sana suatu ketika dahulu. Alhamdulillah, semuanya kembali seperti dahulu...






.

Hampir jam 9.00 malam, kami bergerak ke Hetian Bas Jalan Duta utk menjemput Abg Faisal dan Tok Mummy yang baru tiba di sana. Perjalanan diteruskan ke Riang-Riang, Pantai Dalam utk menikmati makan malam bersama... Al-maklumlah... Tok Mummy & Abg Faisal hanya sempat makan roti & minum mineral water semasa berbuka puasa dlm bas. Selesai di sana, kami bergegas pulang ke Aman Heights bagi menantikan tetamu yang akan tiba malam tu....



.

Lebih kurang jam 11.00++, tetamu yang dimaksudkan pun tiba... Azmer bersama cousinku, Shakira... Bak kata deme.. kalau dia org ni sampai rumah aku... x ada zon waktu... malam tu kami lepak-lepak sambil menonton badminton (live) di TV hingga jam 4.30 pagi... Hampir jam 5.30 pagi, kami bangun semula utk menikmati Sahur bersama-sama... Selepas selesai Solat Subuh... Gone le....






.

Keesokan petangnye.. Nadia pula tiba di Aman Heights.... Fendi tak turut bersama sbb sedang bertugas dan dijangka akan tiba sebelah malamnye... Selain Fendi... Azmer juga kena gerak pagi tu sbb kena bertugas juga dan akan kembali selepas jam 11.00 malam... Hari tu merupakan giliran aku menyediakan Moreh utk surau kami... wife aku yang dah pergi bertugas pada sebelah pagi hanya akan tiba selepas jam 3.00 petang... Mujurlah si Shakira & Nadia ada... dia orglah yang banyak membantu menyediakan bahan-bahan untuk masakan petang tu... Aku yang tak berapa cekap dgn kerje2 dapur ni pun turut turun padang utk membantu... Tak lama kemudian... wife aku pun tiba... Projek masak-memasak pun bermula... 3 chef menjalankan tugas.. sambil di monitor oleh chief chef... yakni Tok Mummy....





















.

Hampir jam 7.00 malam... aku dan Abg Faisal menghantar juadah ke Surau... Walaubagaimanpun, kami tidak berbuka puasa di sana sbb nak bersama dengan tetamu-tetamu yang ada di rumah... Sewaktu Azan masih berkumandang di TV.. si Fendi pun tiba di rumah kami... Terus join kami berbuka puasa bersama-sama... Selain daripada aku dan darlingku... antara hadirin yg ada mlm tu ialah Shakira, Nadia, Fendi, Tok Mummy, Abg Faisal (Pak Ngah) & Azura... Selesai Maghrib di rumah, aku dan Pak Ngah kembali ke Surau utk solat Isya' dan Tarawih... Alhamdulillah.. makanan clear... kira ngam2 ajelah... Elok sampai aje rumah... Nadia & Fendi memohon diri utk pulang ke Putrajaya... Selepas jam 11.00 malam.. Azmer pula tiba.. sekali lagi aku ke meja makan utk menikmati hidangan bersama-sama beliau... Lebih kurang jam 12.00++, tiba giliran Shakira & Azmer mengundurkan diri... Apa2 pun... terima kasih buat semua yang hadir membantu kami hari tu... tanpa kome.. kelam kabut juga kami... Apa2 hal pun... tak sabar nak join sessi buka puasa seterusnya dkt rumah kome tak lama lagi... Jgn hidang kambing sudah... nanti mabok pulak member aku tu... hehehhehehe...



.

1 comment:

  1. thanks to nadia for ayam goreng berempah n shakira for udang goreng radix... also thanks to kak saira for ayam berempah special, sambal udang n cucur badak yang sedap x lupa kak ti for her gulai itik...tq u olls...

    ReplyDelete