Tuesday, June 2, 2009

Islam Di Malaysia - Part 3


Bila Kementerian Pendidikan Malaysia mengumumkan jumlah matapelajaran yg dibenarkan kpd pelajar2 SPM akan dihadkan kpd 10 matapelajaran sahaja, aku mula merasa hairan. Angin tak ada, ribut pun tak ada, kenapa tiba2 kerajaan membuat keputusan ini dgn tergesa-gesa. Tiba2 aku mula terfikir. Mungkin apa yg aku fikir ini ada betulnya atau mungkin juga tidak benar sama sekali.

Baru2 ini, Tuan Guru ada menyatakan yg Malaysia perlu melahirkan lebih ramai Ulama’ Professional utk memimpin negara ke arah kebenaran. Dlm erti kata lain, kita amat memerlukan pemimpin yg hidup bercirikan Ulama’, dlm masa yg sama beliau juga adalah org yg mampu membimbing kita menghadapi cabaran kehidupan di zaman teknologi serba moden utk mencapai kemajuan dan kejayaan di dunia & di akhirat. Adakah keputusan yg dibuat baru2 ini ada kaitanya dgn saranan ini? Yg pastinya, sekiranya keputusan itu diimplemenkan, ianya pasti akan menjadi penghalang di peringkat awal.

Jika dilihat semula sejarah Tanah Melayu, Islam mula tersebar sejak dari zaman kesultanan Melayu Melaka melalui pedagang2 Arab, Cina & India. Kaum Melayu mula menganuti Islam secara keseluruhannya apb Sultan sendiri menganut Islam dan menjadikan Islam sbg Agama utama. Aku yakin, sistem pemerintahan & perundangan Islam yg sebenar telah diamalkan pd ketika itu. Ala-ala filem Semerah Padi. Sistem ini mula terhakis sedikit demi sedikit apabila penjajah datang menjajah Tanah Melayu. Akhirnya, sistem pemerintahan Barat yg dibawa oleh British telah diangkat dan diagungkan oleh pemimpin2 kita sehingga ke hari ini.

Lebih meburukkan keadaan lagi apb ada pemimpin2 yg menjadikan Yahudi sbg mentor dlm kepimpinan. Akhirnya, semakin ramai anak2 Melayu yg dah tak kenal tulisan jawi. Semakin ramai org2 Islam di Malaysia yg hidup mengikut budaya barat yg jelas telah tersasar jauh dari kehidupan seorang Muslim. Islam meraka hanya sekadar Solat, Puasa & Haji sahaja. Itupun bagi mereka yg beringat. Yg pasti, lebih ramai org Islam di Malaysia yg Islamnya hanya sekadar di kad penegenalan sahaja. Dan hakikatnya, lebih ramai org munafik daripada org Islam yg sebenar walaupun peratusan di Jabatan Pendaftaran Negara menunjukkan majoriti penduduk Malaysia beragama Islam.

Teringat aku akan cerita Ustaz berkenaan para sahabat Rasulullah S.A.W. yg syahid di medan pertempuran. Walaupun mereka adalah insan2 kesayangan Rasulullah, mereka sentiasa akan berada di saf hadapan semasa di medan peperangan. Ada yg ditikam dgn ratusan lembing, ada yg dipotong kedua-dua belah tangan, namun mereka akan terus berjuang hingga ke titisan darah terakhir. Akhirnya, ramai di antara mereka yg telah terkorban. Walaupun mereka terkorban, hakikatnya, tiada kekalahan dlm perjuangan Islam. Sekiranya menang dlm peperangan, ertinya mereka memperolehi kemenangan di dunia dan sekiranya terkorban, ianya juga satu kemenangan kerana mereka memperolehi syahid yg menjajikan syurga di akhirat. Bagaikan nak menitis air mata aku mendengar cerita Ustaz tentang pengorbanan umat2 Islam terdahulu dlm usaha mereka menegakkan syiar Islam. Tentu mereka akan sedih dan kecewa melihat apa yg kita usahakan dlm menegakkan Islam.

Yg kelakarnya, org2 Melayu kita tak habis2 berangan impikan syurga seperti yg dilaungkan dlm lirik2 lagu… “ku menanti mu di pintu syurga” dan yg lagi kelakar tu, kalau sebut pasal syurga, Syurga Firdaus aje… Kalau ikutkan sifat2 munafik yg banyak diamalkan oleh majoriti Melayu hari ini, sudah pasti Neraka paling dlm yg akan menjadi tempat mereka selagi mereka tidak kembali kpd Islam yg sebenar. Ingat! bukan salah org2 kafir dilahirkan sebagai org kafir, tetapi salah org2 Islam kerana tidak berdakwah kpd mereka dan maka sebab itulah org2 munafik akan ditempatkan di Neraka paling dalam yg jauh lebih teruk drp Neraka di mana org2 kafir akan ditempatkan. Dari apa yg aku perhatikan, amalan Islam hanya pasti akan digunakan apb ada kematian & kenduri doa selamat oleh kebanyakkan org2 Melayu hari ini. Bagi kebanyakkan kita, bab Agama ini kita serahkan kpd mereka2 yg dok habiskan masa di Masjid aje. Kita pula hanya akan sibuk dgn dunia professional kita. Bila tiba saat kita perlukan Islam, kita panggil la mereka2 ini utk kendalikan majlis. Jika masing2 muhasabah diri, tentu kita malu dengan usaha yg telah kita sumbangkan dlm menegakkan Islam. Adakah ini yg Rasulullah S.A.W. harapkan drp kita? Tidakkah kita merasakan yg pengorbanan para Syuhadah telah disia-siakan oleh kita yg telah menjadikan Barat sbg kiblat dlm kehidupan seharian? Renung-renungkanlah…

No comments:

Post a Comment