Sunday, June 14, 2009

Krisis di Kamunting Perak...


Aku yakin ramai sahabat-sahabat yg dah tahu ttg konflik yg berlaku di Taiping. Terus-terang aku agak kecewa dgn apa yg dah belaku. Dari maklumat yg aku terima, sudah tiga org yg telah terkorban. Aku harap kita semua dpt tenangkan diri dan merujuk semula kpd Al-Quran dan Hadith Rasulullah S.A.W. sebelum membuat sebarang tindakan. Jgn biarkan perasaan marah menguasai diri kerana apb kita sedang marah, syaitan yg akan mengawal diri kita. Sebarang tindakan haruslah dibuat kerana Allah dan bukannya mengikut bisikan syaitan.
Mengikut ajaran Islam, setiap individu yg didapati bersalah kerana membunuh hendaklah dihukum bunuh. Serahkan kpd pihak berkuasa utk mendapatkan pembunuh tersebut dan harap dpt dihukum dgn adil. Pukul random mengikut jenis kaum yg sedang cuba dilakukan bukanlah cara yg dibenarkan oleh Islam. Adap berperang, pihak musuh bawa tentera mereka dan kita bawa tentera kita dan adakan peperangan secara rasmi. Kanak2, warga tua, kaum wanita & rumah2 ibadah adalah haram dijadikan sasaran.
Aku rasa bende ni tak perlu sampai berperang. Semua pihak perlu tenang dan serahkan kpd pihak berkuasa utk menyelesaikannya. Mereka2 yg telah membunuh tu perlu dibawa kemuka pengadilan dan adalah sangat tidak adil jika dilepaskan begitu saja. Harap semua pihak dpt beri kerjasama agar perkara ini tidak berlarutan.

1 comment:

  1. Siapa2 nak post comment, Skg u all dah boleh post walaupun x ada account Gmail.

    Caranya, just select profile sbg Name/URL dan masukkan nickname anda. Masukkan comment anda di ruangan post a comment, than click post comment. Retype word verification yg dipaparkan.

    Selamat mencuba...

    ReplyDelete