Thursday, July 30, 2009

Saat Yang Dinantikan...


Alhamdulillah, dengan izin Allah S.W.T., saat yang kami nantikan selama ini telah tiba. Semalam, kami berdua terpaksa pulang dari pejabat seawal jam 4.00 petang. Bukan nak memonteng, tetapi untuk memenuhi temujanji dengan pihak pemaju kediaman baru kami di Serdang Heights. Kami tiba di premis pemaju kira-kira jam 4.30 petang. Setelah melangsaikan bayaran yg perlu dibuat, mereka dengan rasminya telah menyerahkan kunci kediaman tersebut kepada kami. Walaubagamanapun, buat masa ini kediaman tersebut masih tidak boleh diduduki berikutan CF yg masih belum dikeluarkan oleh pihak penguasa. Sekarang ini kami hanya boleh memanggil kontraktor utk persediaan for renovation. Mengikut maklumat yg diterima, CF berkemungkinan akan dikeluarkan pada hujung Ogos ini. Maknanya, kami berkemungkinan akan berpindah dlm bulan Ramadhan. Chobaan…






Sebelah malamnya, aku dan isteri sempat membawa mertua aku dinner di salah sebuah restoran kegemaran kami. Sepanjang mereka di sini, selalu juga kami bawa mereka makan diluar. Yg special sikit ttg dinner semalam, bapa mertua aku tiba2 aje nak follow sekali. Selalunya dia akan tinggal di rumah dan kami akan bawa balik makan untuk beliau. Saja tak nak bawa dia sbb dia cepat sempot. Nak kasi dia relax dkt rumah. Semalam, dah dia nak ikut, kita org bawa ajele.






Pd sebelah malam 28 Julai 2009, kami berdua telah ke kediaman Uncle aku di Kelana Jaya bagi memenuhi temujanji dgn jurunikah yg akan menikahkan sepupu aku pd bulan Syawal nanti. Aku telah dipilih sebagai saksi nikah utk majlis tersebut. Kebetulan, jurunikah yg bertugas adalah Tn. Hj. Helan Abu, bekas announcer RTM yg terkenal di era 70’an. Semasa di rumah uncle aku, kami sempat berborak ttg kematian pengarah tersohor Malaysia, arwah Yasmin Ahmad. Uncle aku sempat menunjukkan artikel ttg Yasmin @ Zulkifli Ahmad yg dipaparkan di akhbar Kosmo. Alangkah terkejutnya apb kami melihat gambar macho Yasmin Ahmad sbg Zulkifli Ahmad dinobatkan sbg naib juara Bintang RTM 1975. Semasa Filem Sepet tengah boom suatu ketika dahulu, aku pernah menerima email gambar cover album Zulkifli Ahmad berserta dakwaan yg beliau adalah Yasmin Ahmad. Masa tu, kita org ignore aje, takut2 ianya fitnah. Bila bersembang dgn otai2, mereka berani confirm yg Zulkifli Ahmad adalah Yasmin Ahmad. Bukan setakat Uncle & Aunty aku yg juga merupakan peminat Zulkifli Ahmad suatu ketika dahulu, perkara ini juga turut diconfirmkan oleh otai2 di RTM. Tipah tertipu lagi… Sama ada dia seorang Khunsa atau lelaki tulen, hanya Allah S.W.T. aje yg tahu.



Harap kita semua dapat jadikan ianya sbg iktibar. Ingat, setiap perbuatan yg kita lakukan, Allah S.W.T. pasti akan membalasnya. Baik yg kita buat, maka baiklah balasannya. Buruk yg kita buat, maka buruklah balasannya. Janganlah berharap yg kita akan ditempatkan bersama golongan orang2 yang beriman sekiranya kesempatan di dunia, kita tak pernah berkelakuan seperti orang yang beriman. Maksud beriman bukannya baik hati. Beriman membawa maksud kepercayaan kita kpd Allah dan ajaran Islam yang sebenar. Antara amalan orang2 yg beriman, mereka berjihad di jalan Allah, mereka beribadat kpd Allah. Bangun tengah2 malam buat amalan-amalan sunat. Tahjud, Dhuha, Infak Fisabilillah, puasa sunat dsb. Sepanjang hayat, ada tak buat benda2 tu? Renung-renungkanlah…

5 comments:

  1. 1st of all. Congrats bro. Tak lama lagi dapat dok rumah baru.
    Maknanya raya tahun ni dah boleh la menjejakkan kaki ke rumah kau. Boleh la lepak kat swimming pool...hehehe.

    Ha, citer tentang Yasmin Ahmad. Maknanya betul la arwah sebenarnya Zulkifli waktu dulu. Bila dah keluar berita kat Kosmo macam tu, ramai pulak yang melenting sebab katanya Kosmo (iaitu paper di bawah Utusan) cuba nak menjatuhkan kredibiliti Yasmin. Sampai nak buat bantahan ni..

    Entah la.. dunia.. dunia.. Arwah dah pun pergi. Kita yang kat masih hidup ni, sedekahkan la al-Fatihah.

    One thing for certain, hasil kerja beliau dalam bidang seni memang tak dapat dinafikan. Seorang pengarah yang mempunyai sentuhan tersendiri..

    Raya tahun ni, tengok la bakat mana pulak yang akan muncul untuk buat iklan..

    Aku suka iklan yang Yu Hong (betul ke nama dia ni) berlakon dgn Adibah Noor tu...
    KENAPA? TAK PERCAYA AAA?...:-)

    ReplyDelete
  2. Thanks for your support. Doa2kanlah. Harap2 dpt beraya di rumah baru.

    Tak dinafikan, hasil kerja arwah, especially shot2 dlm movie dia mmg sgt mengkagumkan. Masa mula2 aku tgk sepet, mmg aku teruja. Tapi bila tgk gubra, aku mula Tak suka. Sbbnye, arwah cuba mengajak kita semua menerima fahaman beliau. Aku mmg tak boleh terima bila tok imam berjiran dgn pelacur, than menerima pekerjaan haram jirannye tu. Apa yg dia cuba gambarkan?

    Bagi aku, dia org kalau nak buat filem, tak cukup ilmu agama, jgn cuba buat cerita2 agama mengikut fahaman mereka sendiri. Benda2 mcm ni boleh merosakkan akhidah org terutama mereka yg tak berapa tahu ttg Islam.

    ReplyDelete
  3. Itu la sebabnya bala mula turun kat Malaysia ni. Ramai umat Islam yang dah mula terpesong dari ajaran asal Islam itu sendiri.
    Sebut pasal bala ni, elok la beringat sebab bala penyakit, terutama H1N1 dah makin melanda negara ni.
    Aku baru ada pengalaman yang tak berapa best pagi ni. Boleh baca kat sini:
    http://epique-enterprise.blogspot.com/2009/07/influenza-ah1n1-threats-are-very-real.html

    ReplyDelete
  4. beb, betulker Yasmin Ahmad = Zulkifli Ahmad?

    aku nie tak ngikot gossip2 artis nie, tp berita nie mengejutkan aku beb...

    ReplyDelete
  5. According to otai2 yg terlibat dlm Bintang RTM 1975, confirm Yasmin adalah Zulkifli. Ditambahkan lagi artikel yg dah keluar di paper Kosmo baru2 nie. Cuma tak tau sama ada dia lelaki tulen atau Khunsa. Kalau lelaki tulen... ibarat Azwan Ali tukar jantina... tak leh nak terima beb...

    ReplyDelete