Sunday, July 19, 2009

Shake Hand!


Baru-baru nie aku berpeluang menghadiri course Business Etiquette, kursus yg mengajar kita berkenaan adab2 (manners) yg perlu dijaga dlm dunia koprat. Salah satu subject yg diajar adalah berkenaan 'shake hand'. Semasa subject ini diajar, aku telah bangkitkan isu tentang larangan bersentuhan di antara lelaki dan wanita yg bukan muhrim yg ditegah di dalam Islam.
Spt yg selalu kita alami, apb kaum berlainan menghulurkan tangan utk bersalaman, apa yg patut kita buat? Jika tidak disambut, ianya mungkin akan memalukan pihak yg menghulurkan tangan. Aku juga pernah mengalami situasi sebegitu dan selalu mengulangi kesilapan yg sama dlm situasi tersebut. Menurut kata pengajar, sekiranya kita memakai glove, mengikut adab, kita perlu menanggalkannya ketika bersalaman. Bila aku minta suggestion utk situasi tersebut, pengajar mengatakan yg kita perlu salam bagi menjaga air muka si penghulur tgn tu.
Sedikit maklumat berkenaan larangan Islam ttg perkara ini:
Daripada satu hadis yang diriwayatkan daripada Ibnu Majah menyatakan bahawa "Bergomolan dengan babi (khinzir) itu adalah lebih baik berbanding dengan bersentuhan (secara sengaja)dengan wanita yang bukan mahram."Bersentuhan (dengan sengaja & apatah lagi bertujuan syahwat) adalah berdosa dan wajib bertaubat (bagi membersihkan dosa). Sedangkan menyentuh anjing tidaklah berdosa dan hanya perlu disuci (bukan bertaubat). Menyentuh anjing bukanlah satu kesalahan (dosa) atau maksiat. Tetapi, menyentuh wanita bukan mahram adalah berdosa dan merupakan maksiat.
Di dalam satu riwayat hadis yang lain yang maksudnya, "Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya." (Riwayat At Tabrani dan Baihaqi).
So macam mana?
Bila dah tamat kursus tersebut, aku mula terfikir... Bila kita ke Jepun, kita tak salam tetapi kita akan tunduk tanda hormat. Jika ke Thailand & India, kita tak salam tetapi kita akan menyentuhkan kedua2 tapak tgn kita sbg tanda hormat. Kenapa di Malaysia (Negara Islam) kita kena salam? Kita boleh create tanda hormat yg lain. Kalau kita ke Jepun, India or Thailand, org boleh faham yg itu budaya mereka, kenapa org tak boleh faham yg budaya Islam mmg tak boleh bersalaman? Lu pikir la sendiri....

2 comments:

  1. indeed beb. kekadang serba salah jugak dibuatnyer kalau org dah hulur tapi kita tak salam. i selalunyer nodded my head biler org abt to salam. yg paham, pahamla. tp yg tak paham tue, malay male muslim pon kekadang nak hulur tgn salam, ish....tatau hukumkah? serba salah dek buatnyer.

    btw, overall course tue berbaloi ker pergi?? i supposed to go the same date ko pegi, tp tak dapek ler pulak......

    eh, mat yg kerja tourism tue, tempat dier ada kosong tak? kalau kerje tourism dpt jenjalan ini mcm, akak pon nak apply sana....hehehe

    ReplyDelete
  2. Itule masalahnya.. Kekadang terfikir juga, kalau Malaysian follow cara hormat yg diperkenalkan oleh Kadir Sheikh Fadhil dulu tu, bagus jugak.

    Course tu boring sikit. Dia ajar cara2 make-up, penjagaan diri, mcm mana nak makan etc. Ramai yg confuse, ingatkan course business ethics.

    Kekosongan di Toursim tu, normally dia org akan iklan dkt surat khabar. Kalau nak apply pun, susah jugak tu.. al maklumlah, govt. agency. Sure ramai yg apply... kalau ada cable.. boleh le...

    ReplyDelete