Wednesday, February 18, 2009

Balik Kampung - 7th February 2009

Setelah beberapa bulan tak pulang ke Kampung, aku & wife aku sepakat mengambil 2 hari cuti tahunan kami untuk pulang ke kampung bersempena cuti umum Thaipusam yang lalu (aku tak sambut ye!). Kali ini perjalanan kami agak berbeza, kebiasaannya kami akan bergegas ke Kampung pada jam 3 - 4 pagi selepas hari bekerja Jumaat. Perjalanan kali ini terpaksa ditunda ke hari Sabtu disebabkan wife aku dah booking ticket menonton Teater Puteri Gunung Ledang di Istana Budaya lebih kurang 2 bulan yang lalu.

Pertama kali menjejakkan kaki ke Istana Budaya dan pertama kali aku menonton persembahan teater secara live, satu pengalaman yg memang menghiburkan. Yang sayangnye, aku terlupa nak bawa camera pd masa tu, so, tak dpt la nak berposing2 dkt sana masa tu walaupun mmg ramai org yg berposing. Tak pa, next time gua nak tgk teater P. Ramlee pulak, kalau ada le. Show kami bermula jam 3.00 petang dan tamat jam 6.00 petang. Dgn teknologi, yg ada di Istana Budaya tu, terkejut jugak le para penonton melihatkan kesan2 khas yg dipaparkan semasa pementasan teater tersebut. Dari 5 stars, gua kasi 5 jugak le. Mungkin kerana teruja sbb pertama kali. Berikut adalah sedutan persembahan Teater tersebut utk tatapan anda:



Selesai aje show, kami lah org pertama yg keluar dewan sbb nak kejarkan masa. Kepala dah ingat kpg aje, nak pegi terus tak boleh sbb nak kena jemput anak tercinta yg setia menanti dkt rumah. Lepas selesai solat Maghrib, kami pun jalan le. Kira2 jam 8.00 mlm, kami dah masuk highway PLUS melalui Damansara. Sepanjang perjalanan, aku drive sorang2 aje. Nasib baik prime time, kalau ikut masa perjalanan biasa kami, tak termampu aku nak drive sorang2.



Bila drive sorang2, aku pun tekan le lebih2 sikit. Lagipun jalan clear, dengan harapan tak ada le polis yg bertugas pada ketika itu. Aku baru aje sattlekan saman2 yg tertunggak dulu. Record gua dah clean. Harapkan darling aku, masa tu dia sakit kepala sbb masa keluar petang tu cuaca diluar agak panas. Nak harapkan anakanda yg tercinta tu, tgk le, dia pun join tido jugak.

Kami tiba di rumah mertua aku kira-kira jam 11.00 malam. Pagi tu Ibu mertuaku masak nasi lemak dgn sambal kacang & ikan bilis sebagai hidangan sarapan pagi. Mmg sungguh menyelerakan sbb dah lama aku tak makan. Lepas breakfast, aku & wife pun bersiap2 nak ke rumah orang tua aku pula. Tak sabar rasanya nak jumpa D-Boy (anak saudara aku) yg peransan comel tu.


Pandangan waktu pagi di rumah mertua ku. (nampak tak spacey kat depan pintu)



Inilah D-Boy yg perasan comel tu. Comel aku lagi masa kecik2 dulu. Nama sebenarnya Izafri. Anak kpd abang sulong aku. Cucu pertama parent aku. Buat masa ni dia sorang le cucu yg parent aku ada. Manja tu lebih sikit le. Tugas dia, mengacau kehidupan harian ibubapa aku semasa mak & bapa dia pergi keje. Umur lebih kurang 2 tahun lebih. Belum berkahwin. Tak boleh cakap lagi. Yg dia tahu.... Bas.... Itik.... Cicak.... Car.... & Kipas....

Bergambar mesra dgn Pak Ngah dia...

Setelah beberapa ketika bemesra dgn si D-Boy dkt rumah orang tua aku, aku & wife bersiap-siap nak ke swimming pool. Dah lama jugak aku tak terjun. Aktiviti swimming ni mmg aktiviti wajib dlm jadual aku setiap kali pulang ke kpg. Lebih kurang jam 3.30 petang, kami pun berangkat lah ke swimming pool tempat kami selalu pergi tu. Bila sampai aje di sana....

Dengan sedih dan kecewanya aku duduk aje kat kerusi rehat berdekatan pool tu. Mana idaknye, color air tu, dah sama mcm color air kat taman tasik tepeng. Kalau ada buaya dlm tu, mmg ko org tak akan nampak punye.




Yang aku heran tu, mcm mana bebudak ni boleh terpikir nak terjun jugak. Tak menjaga kecantikan betul le budak2 nie. Bukan pool yg dekat ni, cuba tgk pool belakang sana tu, kan hijau airnye. Pool yg dkt ni pool budak2. Buat penat aku salin baju aje kalau aku terjun pun. Dengan penuh rasa hampa & kecewa, kami pun pulang ke rumah mertuaku. Selepas selesai solat Maghrib & makan malam, aku & wife bersiap2 utk mengadap Opahku dan sanak saudaraku di sana.



Pemadangan di hadapan rumah opahku pd waktu malam

Setibanya di rumah Opahku, spt biasa bila cuti hujung minggu & cuti2 umum, parlimen pun bersidang le... Dah jadi tradisi dkt situ. Kalau hari biasa, keadaan di sana kembali sunyi dan sepi. Sempat juga wife aku berniaga semasa persidangan tersebut berlangsung. Turut hadir dlm persidangan tersebut adalah D-Boy yg comel loteh tu.
D-Boy sebelum melelapkan mata di rumah Opah






Mlm tu aku overnite dkt rumah parent aku. Inilah pemandangan rumah parent aku di waktu pagi. Bagi kome2 yg belum pernah sampai kat umah ni, parent aku dah 3 tahun pindah kat umah ni. Umah lama tu, abg aku yg duduk skg. Rumah ni tak jauh pun dgn rumah lama, jalan kaki pun sampai. Antara yg tinggal berdekatan kawasan tersebut adalah keluarga Amin. Kalau nak dtg mcm biasa, Hari Raya Kedua tiap2 tahun. Datang ajele.


Pagi tu, mcm biasa, kami akan sarapan dengan apum kegemaranku dan roti canai. Setelah selesai sarapan, aku menghabiskan masa melatih bakal pemain bola sepak negara. Nampak betapa besonye bola yg kami gunakan masa sessi latihan.


Aksi D-Boy ketika sessi latihan



Kenderaaan rasmi D-Boy
Wajah keletihan selepas menjalani latihan


Selepas selesai, aku pun balik ke rumah mertua utk mengadap anakanda tercinta
Selepas menonton Majalah 3 baru2 nie. Teringin pula aku nak makan mee udang kat warung Mak Teh di Kuala Sepetang. Sebelum ni pernah pergi sekali. Itupun beberapa tahun yg lalu. Lepas tgk program hari tu, rasanya mcm teringin sgt pula. So, kami pun berangkat la ke sana.


Kami pergi lebih kurang jam 12.00 tengah hari. Masa tu dah hari Selasa. Hari orang bekerja. Alangkah terkejut nye aku masa tu pun ramai orang. Dia orang ni tak kerje ke??? Nak parking pun susah. Last2 aku parking aje dkt garaj kedai tu. Buat selamba aje.



Keadaan ruang letak kereta di warung Mak Teh Kuala Sepetang



Ini dia Mee Udang yg ko orang idam2 kan. Udang dia mmg sedap. Aku yg tak berapa suka udang ni pun jadi suka pulak.



Aku & wife aku pulan ke KL pd pagi hari Rabu. Sebelum pulang, kita org pekena apum dulu dkt rumah parent aku sambil ditemani oleh si D-Boy yg semakin nakal tu. Kami betolak dari rumah parent aku kira2 jam 10.00 pagi dan tiba di Kinrara pd jam 1.00 petang. Alhamdulillah selamat sepanjang perjalanan.


Tak reti nak duduk diam. Dia pegi main alat penimbang berat dkt dlm bilik pulak


12 Kilogram aje

No comments:

Post a Comment